Витамин б комплекс

Витамин б комплекс

Витамин Б комплекс


Витамин б комплекс представлява комплекс от осем B витамина, Витамин В1 (тиамин), Витамин В2 (рибофлавин), Витамин В3 (ниацин), Витамин В5 (пантотенова киселина), Витамин В6 (пиридоксин), Витамин В8 (биотин), Витамин В9 (фолиева киселина или фолат) и витамин В12 (кобаламин или цианокобаламин). Витамини б комплекс са от съществено значение за усвояването на захари, протеини и мазнини и играят много важна роля при основни метаболитни процеси. Освен това те играят жизненоважна роля в синтеза на ДНК, образуването на кръвни клетки, регулацията на хормоните, невротрансмисията и функцията на нервната система и др.


Vitamin B Complex действат предимно върху активирането на различни ензими, които които активират важни процеси в тялото. Ето защо е необходимо да се приемат редовно. Ако някои витамини липсват, тялото няма да може да функционира оптимално.


Ползи и източници на витамин В

     

Интересен факт, е че витамини b комплекс не са номерирани хронологично. Липсващите номера, първоначално са били погрешно класифицирани като витамини Б и след тяхното правилно класифициране са били разпределени по съответните им групи. Всеки един от витамините си има собствени терапевтични показания и може да се използва самостоятелно от другите. 


Покажи
Ред

Natrol B-100 Complex

Какво е Natrol B-100 Complex ?Natrol B-100 Complex е Витамин б комплекс - комбинация от 8-..

39.50 29.50

Now Foods Vitamin B-100

Какво е Now Foods Vitamin B-100 ?Now Foods Vitamin B-100 е Витамин б комплекс - комбинация от 8..

55.00 49.50

Now Foods Vitamin B-50

Какво е Now Foods Vitamin B-50 ?Now Foods Vitamin B-50 е Витамин б комплекс - комбинация от 8-т..

37.00 31.50


Витамин В1 (тиамин)



Тиаминът се нарича още витамин В1.Той е от съществено значение за въглехидратите и способноста им да се трансформират в енергия. Тя не може да бъде синтезирана от човешкото тяло, така че е от съществено значение да си я набавяме с храна. Този витамин има други взаимодействия в организма с витамини В2, В3, В5, В6 и В9.


  • Водоразтворим витамин, необходим за производството на енергия и нервната система
  • Основен витамин, който не може да бъде синтезиран от хората
  • Превръща се в тиамин пирофосфат (ТРР) в черния дроб
  • Помага при лечението на различни заболявания (алкохолизъм, умора, недохранване и др.)
  • Намира се в големи количества в семена


Тиаминът участва в производството на енергия, която се използва главно от мозъка и нервната система. Освен това е полезен за мускулите, защото участва във функционирането на всички мускули на тялото и следователно улеснява храносмилането.


Разграждане на алкохол

  • Тиаминът участва пряко в разграждането на алкохолните молекули. Ето защо често се препоръчва като добавка, при лекуване на алкохолизъм.
  • Няма токсичност при този витамин, защото в случай на прекомерна консумация, тялото го изхвърля през пикочните пътища. 


Препоръчителна дневна доза:


  • 1,0 -1,5mg



Витамин В2 (рибофлавин)


Както всички витамини от група В, той е водоразтворим и не се съхранява в организма. Тя трябва да се предоставя редовно чрез храна или хранителни добавки. Съща както витамин B1, той е важен витамин за производство на енергия. Също така играе непряка роля като антиоксидант, регенериращ глутатион.


  • Участва в производството на енергия
  • Стимулира здравето на кожата и лигавиците
  • Активира витамини В6 и В9.


Витамин В2 е от съществено значение за функционирането на нервната система и правилното функциониране на мозъка. Също така е компонент на аминокиселините. Той се намира в естествено състояние в ретината, където участва в много важни процеси за зрението. Има преобладаваща роля в здравето на кожата и лигавиците.

  • Не са известни странични ефекти от приема му.


Препоръчителна дневна доза:

  • 1,2- 1,6 mg (Внимание: дава флуоресцентно жълт цвят на урината)


Витамин В3 (ниацин)


Витамин В3 или ниацин е от съществено значение за организма. Неговите интервенции в много метаболитни реакции го правят много важен витамин. Доказано е, че ниацинът е ефективен при лечение на хиперхолестеролемия и в борбата с кожни заболявания. Въпреки това, дефицитна този витамин може да има сериозни последици.


  • Водоразтворим витамин прекурсор на NAD и NADP от съществено значение за производството на енергия
  • Хипохолестеролемична и защитна роля срещу атеросклероза
  • Насърчава доброто функциониране на мозъка
  • Намира се в много храни, особено тези от животински произход
  • Недостигът на витамин В3 може да бъде отговорен за пелагра


Регулира холестеролемия

Ниацинът участва в метаболизма на липидите. Този витамин има понижаващ холестерола ефект, така че често се използва за понижаване на нивата на липидите в кръвта.


Предотвратява атеросклерозата

  • Витамин В3 поддържа тъканите, особено тези на артериите, като запазва тяхната еластичност. 


Добра мозъчна функция

Ниацинът би пази невронните клетки от преждевременното стареене и би могъл да предотврати невродегенеративни заболявания като (Алцхаймер, Паркинсон и др.). Липсата на ниацин може да доведе до големи кожни заболявания като депигментация, сърбеж или пелагра. В по-дългосрочен план, диария, гадене и някои редки случаи на деменция, дължащи се на дефицит на ниацин. Тъй като нуждите на организма от този витамин се променят с възрастта, трябва да следим и да спазваме необходимия дневен прием.


Препоръчителна дневна доза:


  • Бебета 0-6 месеца - 2 mg 
  • Бебета 7-12 месеца - 4 mg 
  • Бебета на 1-3 години - 6 mg
  • Деца 4-8 години - 8 mg
  • Момчета на 9-13 години - 12 mg
  • Момичета на възраст 9-13 години - 12 mg
  • Момчета на възраст 14-18 години - 16 mg
  • Момичета на възраст 14-18 години - 14 мг
  • Мъже 19-50 години - 16 mg
  • Жени 19-50 години - 14 мг
  • Мъже на 50 и повече години - 16 mg
  • Жени на 50 и повече години - 14 мг
  • Бременни жени - 18 мг
  • Кърмещи жени - 17 мг


Витамин В5 (пантотенова киселина)



Пантотеновата киселина присъства навсякъде в живите организми, откъдето идва името й от гръцката дума "пантос", което означава "навсякъде". Веднъж попаднал в организма, витамин В5 се трансформира в коензим А, който действа върху нервната система и надбъбречните жлези


  • Витамин В5 съставя коензим А и участва в метаболизма
  • Участва в синтеза на кортизол , алдостерон , адреналин
  • От съществено значение за растежа на тъканите и по този начин допринася за лечебния процес на кожата и растежа на косата .
  • Полезен е за доброто психическо състояние



Дефицитът на витамин В5 води до мускулна слабост, умора , болка и изгаряне на крайниците, стомашно-чревна болка. Токсичността на пантотеновата киселина е практически нулева. Доказано е, че е безопасна при дози до 10 g на ден. При много високи дози може най-много да причини диария.


Препоръчителна дневна доза:

  • 6 mg


Витамин В6 (пиридоксин)


Витамин В6 действа като кофактор в много процеси, свързани с метаболизма на аминокиселини и протеини. Той играе решаваща роля в синтеза на определени антитела, хемоглобин и някои невротрансмитери като серотонин, мелатонин, допамин и гама-аминомаслена киселина. Като такъв, той играе важна роля в поддържането на психичния баланс. Той допринася за добрата абсорбция на витамин В12 от организма и производството на солна киселина.

В B6 витамин е необходим за производството на витамин B3 или ниацин от триптофан, аминокиселина. Както и повечето витамини от група В, витамин В6 е от съществено значение за производството на енергия от мускулния гликоген (форма на съхранение на захари в мускула).


  • Играе роля при трансформацията и усвояването на аминокиселини
  • Поддържане на невроните в тялото
  • Образуване на невротрансмитери и хистамин 
  • Спомага клетъчно делене на ембриона


Дефицита натози витамин е свързан с раздразнителност, депресия,възпаление на езика (глосит), себореен дерматит и възпаление на спазмите на устните. Той също предизвиква сидеробластна анемия. Хора, чиито дието включват предимно рафинирани храни са по-склонни да страдат от недостиг.


Триото B6-B9-B12 също се използва за понижаване на нивото на хомоцистеин в кръвта, тъй като високото ниво на тази аминокиселина е свързано с повишен риск от сърдечно-съдови заболявания.


Препоръчителна дневна доза:


  • 1.2 - 1.8 mg: потребностите се увеличават с по-висок прием на протеин. 


Предозирането е възможно от приблизително 500 mg, увреждане на нервите при прием на повече от 2 грама


Витамин В7 (биотин)


В човешкото тяло различни ензими зависят от присъствието на биотин. При тази функция тя е важна за метаболизма на въглехидрати, мазнини и протеини. Той служи главно като вещество за изграждане на клетки и хормони. Наблюдавано е също, че биотинът влияе върху растежа и запазването на кожата, косата и ноктите. 


  • Спомага метаболизъм на протеини, мазнини и въглехидрати
  • Стимулира производство на капилярни и епидермални клетки 
  • отговорен е за епигенетичната регулация


Биотинът присъства в много храни, но най-вече само в ниски концентрации. Първите симптоми на дефицит са възпаления на кожата, особено в областта на комиссурите на устните.  Други симптоми могат да бъдат мускулни болки, депресия и косопад.


Препоръчителна дневна доза:

  • 30 - 60 ug


Витамин В9 (фолиева киселина)


Витамин В9 играе важна роля в производството на генетичен материал (ДНК, РНК) и аминокиселини, необходими за клетъчния растеж. Той играе важна роля в образуването на червени кръвни клетки, функционирането на нервната система и имунната система, както и при заздравяването на рани. Той е необходим за производството на нови клетки, което го прави особено важен в периоди на бърз растеж като детство, юношество или бременност.


  • Отговорен при образуване и клетъчно делене (митоза)
  • Образуване на хемоглобин
  • Регулиране на хомоцистеина
  • Играе роля при синтеза на ДНК


Хората в следните ситуации имат по-високи нужди от фолиева киселина:


  • бременност и кърмене
  • алкохолизъм
  • продължителна диария
  • продължителна треска
  • анемия
  • чревни заболявания
  • чернодробно заболяване
  • нарушение на бъбречната функция (хемодиализа)
  • постоянен стрес
  • стомашна операция


Недостигът на витамин В9 причинява диария, загуба на апетит и загуба на тегло. 


Препоръчителна дневна доза:

  • 400 ug


Витамин В12 (кобаламин)


Той е много важен витамин за функционирането на мозъка, нервната система и синтеза на ДНК. Този витамин трябва да бъде осигурен от диетата. Хората, които са изложени на най-голям риск от дефицит, са вегани, както и възрастните хора, поради ниската консумация на храни от животински произход.


  • Присъства в животински продукти
  • От съществено значение за доброто здраве на нервната система
  • Недостигът му може да предизвика анемия
  • Необходимо е допълване в случай на веганска диета
  • Образува хемоблобин


Витамин В12 има антианемична роля, той помага и при усвояването на фолиева киселина (витамин В9). В комбинация с антихистамин, витамин В12 може да има благоприятен ефект върху лечението на алергии. Той помага на организма да прочисти токсините, натрупани в черния дроб. Витамин В12 се нуждае от витамин В7 и магнезий за биоактивиране.


Препоръчителна дневна доза:

  • 3 ug


Странични ефекти


Като цяло витамините В са водоразтворими и са без никакъв особен риск. Въпреки това в случай на предозиране са известни леки отрицателни ефекти за три витамина от група В:


  • Витамин В6: може да причини увреждане на нервната система при продължително предозиране на дневната доза 
  • Витамин В5: Високата доза може да причини проблеми с храносмилането. Не е известна обаче никаква токсичност
  • Витамин В3: може да бъде критичен в екстремни дози. Под формата на никотинамид да предизвика усещане за топлина, зачервяване, изпотяване и проблеми с бъбреците. 


Комплексните добавки от витамин В съдържат витамин В2, който има забележителен естествен ефект върху урината. Някои хора погрешно смятат, че това явление е тревожно. Това е просто част от неассимилирания витамин В2, който се елиминира чрез урината. Обикновено урината възвръща нормалния си вид на следващия ден. Няма нужда да се тревожите от това.


Разумно ли е да приемате витамини от група В?



Витамините от група В се съдържат в много голям брой храни. Въпреки това, диетата не винаги е достатъчна. Днес само няколко души имат много разнообразен хранителен режим, предлагащ богата комбинация от плодове, зеленчуци, ядки, бобови растения, плодове и животински продукти. Именно поради тази причина е важно да приемате витамин б комплекс под формата на хранителна добавки.