Калций

Калций

Защо се нуждаем от калций?

Калцият е химичен елемент, който е от съществено значение за живите организми, включително хората. Той е най-изобилният минерал в организма и жизненоважен за доброто здраве. Трябва да консумираме определено количество калций, за да изградим и поддържаме здрави кости и здрава комуникация между мозъка и други части на тялото. Калцият се намира естествено в много храни; добавя се и към определени продукти и се предлага, като хранителни добавки.

В тази статия обясняваме защо тялото се нуждае от калций, кои храни са богати на калций и какво се случва, ако тялото няма достатъчно.

Бързи факти за калций

  • Калцият е жизненоважен за здравето на костите.
  • Витамин D помага на тялото да абсорбира и задържа калция.
  • Млякото, броколите и тофуто са само част от храните, богати на калций.
  • Калциевите добавки могат да предизвикат странични ефекти, като подуване на корема и газове.
  • Някои тъмнозелени зеленчуци съдържат високи нива на оксалова киселина, което може да намали способността на организма да абсорбира калций.

Защо се нуждаем от калций?

 

Калцият играе редица роли в организма, те включват:

Здраве на костите

 

Редица хранителни източници осигуряват калций. Около 99 процента от калция в човешкото тяло се намира в костите и зъбите. Той  е от съществено значение за развитието, растежа и поддържането на костите. Калцият продължава да укрепва костите на хората, докато навършат 20-25 години, когато костната плътност е най-висока. След тази възраст плътността на костите намалява, но калция продължава да помага за поддържането на костите и забавя загубата на костна плътност, което е естествена част от процеса на стареене.

Хората, които не консумират достатъчно калций преди 20-25-годишна възраст, имат значително по-висок риск от развитие на крехка костна болест или остеопороза по-късно в живота; това е така, защото калцият се черпи от костите като резерв.

 

Мускулно Съкращаване

 


Калцият регулира свиването на мускулите, включително биенето на сърдечния мускул. Когато нерв стимулира мускул, се отделя калций; той помага на протеините в мускулите да извършват свиването. Мускулът се отпуска само след като калцият се изпомпва обратно от мускула.

 

Съсирване на кръвта

 


Калцият играе ключова роля за нормалната коагулация на кръвта (съсирването). Процесът на съсирване е сложен с редица стъпки; множество химикали са замесени. Калцият играе роля в редица от тези стъпки.

 

Други роли

 


Калцият е ко-фактор за много ензими; това означава, че без наличието на калций, тези важни ензими не могат да работят толкова ефективно. Калцият влияе на гладката мускулатура, която обгражда кръвоносните съдове, карайки я да се отпусне. Важно е да се отбележи, че калцият не се усвоява лесно без наличието на витамин D.
 

Now Foods Calcium Citrate 300 mg 100 Tabs

Защо да изберете Now Foods Calcium Citrate 300 mg 100 TabsКалцият има важна структурна роля, тое..

34.00 лв. 27.20 лв.


Храни, богати на калций

Диетичният калций може да се намери в няколко различни храни и напитки; те също препоръчват да получаваме нашия калций от различни източници.

 

Следните храни и напитки са богати източници на калций:

  • мляко
  • сирене
  • кисело мляко
  • морски водорасли, като водорасли, хиджики и уакаме
  • ядки и семена, включително шам-фъстък, сусам, бадеми и лешници
  • боб
  • смокини
  • броколи
  • спанак
  • тофу
  • листа от глухарче
  • много подсилени зърнени закуски
  • Също така много напитки, включително соево мляко и различни плодови сокове, са подсилени с калций.

 

Счуканите яйчени черупки съдържат калций и могат да се смилат на прах и да се добавят към храна и напитки.

Някои тъмнозелени зеленчуци могат да съдържат високи нива на оксалова киселина, което намалява способността на организма да абсорбира калций.

 

Колко калций трябва да консумирам всеки ден?


Според Института по медицина (IoM), ние трябва да консумираме калций ежедневно в следните количества:

  • възраст 1-3 години: 700 милиграма (mg) на ден
  • възраст 4-8 години: 1000 mg на ден
  • възраст 9-18 години: 1300 mg на ден
  • възраст 19-50 години: 1000 mg на ден
  • кърмене или бременна тийнейджърка: 1000 mg на ден
  • кърмене или бременна възрастен: 1000 mg на ден
  • възраст 51-70 години (мъже): 1000 mg на ден
  • възраст 51-70 години (жени): 1200 mg на ден
  • възраст 71+ години: 1200 mg на ден

 

Недостиг на калций и добавки с калций

Хората с дефицит на калций (хипокалцемия) обикновено се съветват да приемат добавки с калций. Добавките трябва да се приемат с храна за най-добро усвояване и за намаляване на възможните нежелани странични ефекти. Всеки прием на добавки не трябва да надвишава 600 милиграма; ако се консумира повече от това за едно движение, излишъкът също няма да бъде усвоен.

Приблизително 43 процента от всички възрастни в Америка приемат хранителни добавки, включително 70 процента от възрастните жени. Потребителите увеличават дневния си прием на калций с около 300 милиграма на ден чрез добавки.

Калциевите добавки трябва да се консумират на интервали, разпределени през целия ден, обикновено два или три пъти на ден. Витамин D се добавя към много калциеви добавки, защото насърчава синтеза на протеини в организма, които правят абсорбцията на калций възможна.

Изборът на правилната добавка в наши дни може да бъде объркващ; има различни видове в широк спектър от комбинации и препарати. Кой да изберете, зависи от нуждите и предпочитанията на пациента, от неговото медицинско състояние и от това дали се приемат някакви лекарства.

Елементарният калций - чистият минерал - съществува в естествената си форма с други съединения. Калциевите добавки могат да съдържат различни видове калциеви съединения и различни количества елементарен калций, например:

Калциевият карбонат съдържа 40 процента елементарен калций. Този тип е по-често наличен; той е сравнително евтин и удобен. Той се абсорбира най-добре, когато се приема с храна, тъй като се нуждае от стомашна киселина, за да се абсорбира.

Калциевият лактат съдържа 13 процента елементарен калций.

Калциевият глюконат съдържа 9 процента елементарен калций

Калциевият цитрат съдържа 21 процента елементарен калций. Калциевият цитрат може да се приема със или без храна. Полезен е за пациенти с възпалителни заболявания на червата, ахлорхидрия и някои нарушения на абсорбцията.