Витамин Б5

Витамин Б5

Какво е Витамин Б5 (Пантотенова киселина)

Пантотенова киселина

Витамин б5 (Vitamin-B5) пантеонова киселинаВитамин В5, наричан още пантотенова киселина, е един от 8 витамини от група В. Всички витамини от група В помагат на тялото да преобразува храната (въглехидратите) в гориво (глюкоза), което тялото използва за производството на енергия. Тези витамини от група В, често наричани витамини от група В, също помагат на тялото да използва мазнини и протеини. B комплексните витамини са необходими за здрава кожа, коса, очи и черен дроб. Те също така помагат на нервната система да функционира правилно.[1]

 

Vitamin B5 (Pantothenic acid)

Всички витамини от група В са водоразтворими, което означава, че тялото не ги съхранява. Освен че играе роля за разграждането на мазнини и въглехидрати за енергия, витамин В5 е от решаващо значение за производството на червени кръвни клетки, както и за хормони, свързани със секса и стреса, произведени в надбъбречните жлези, малки жлези, които седят над бъбреците. Витамин В5 също е важен за поддържането на здрав храносмилателен тракт и помага на тялото да използва други витамини, по-специално В2 (наричан още рибофлавин). Понякога се нарича витамин „антистрес“, но няма конкретни доказателства дали той помага на тялото да издържа на стрес.

 

Вашето тяло се нуждае от пантотенова киселина, за да синтезира холестерола. Изследва се производно на пантотенова киселина, наречена пантетин, за да се види дали може да помогне за понижаване на нивата на холестерола в организма.

 

Дефицит на Витамин б6 – пантеонова киселина

Дефицитът на витамин В5 е рядък, но може да включва симптоми като умора, безсъние, депресия, раздразнителност, повръщане, стомашни болки, парене на краката и инфекции на горните дихателни пътища.

 

Действие и ползи от Прием на Витамин B5

Висок холестерол / високи триглицериди

Няколко малки, двойно слепи проучвания предполагат, че пантетинът може да помогне за намаляване на триглицеридите или мазнините в кръвта при хора с висок холестерол. Някои от тези проучвания показват, че пантетинът спомага за понижаване на LDL (лошия) холестерол и повишаване на HDL (добрия) холестерол. В някои открити проучвания пантетинът понижава нивата на холестерола и триглицеридите при хора с диабет. 

 

Грижа за кожата и заздравяване на рани

Предварителните изследвания сочат, че витамин В5 има овлажняващо действие върху кожата, но изследователите не са наясно защо действа. Други изследвания, най-вече в епруветки и животни, но няколко на хора, предполагат, че добавките с витамин В5 могат да ускорят зарастването на рани, особено след операцията. Това може да е особено вярно, ако витамин В5 се комбинира с витамин С.

Други състояния при които се използва Витамин б5 – пантеонова киселина

Хората приемат добавки и производни на витамин В5, за да помогнат при редица състояния.Тези условия включват:[2]

  • акне
  • ADHD
  • алкохолизъм
  • алергии
  • астма
  • плешивост
  • синдром на парене на краката
  • синдром на карпалния тунел
  • цьолиакия
  • синдром на хронична умора
  • колит
  • конюктивит
  • конвулсии
  • цистит
  • пърхот
  • депресия
  • диабетна болка в нерва
  • виене на свят
  • уголемена простата
  • главоболие
  • сърдечна недостатъчност
  • безсъние
  • раздразнителност
  • крампи на краката
  • ниско кръвно налягане
  • ниска кръвна захар
  • множествена склероза
  • мускулна дистрофия
  • невралгия
  • прекалена пълнота
  • остеоартрит
  • болестта на Паркинсон
  • предменструален синдром
  • дихателни нарушения
  • ревматоиден артрит
  • токсичност на салицилат
  • езикови инфекции
  • заздравяване на рани
  • дрождови инфекции

 

Симптомите на дефицит на витамин B5 включват:

 

  • главоболие
  • умора
  • раздразнителност
  • нарушена мускулна координация
  • стомашно-чревни проблеми

Симптомите обикновено отшумяват, след като започнете да получавате достатъчно витамин B5.

 

Ревматоиден артрит

Предварителните данни сочат, че пантотеновата киселина може да подобри симптомите на ревматоиден артрит (RA). Едно проучване установи, че хората с RA могат да имат по-ниски нива на B5 в кръвта си, отколкото здравите хора, а най-ниските нива са свързани с най-тежките симптоми. Други изследвания показват, че калциевият пантотенат подобрява симптомите на RA, включително сутрешната скованост и болка.

 

Витамин б5 храни


Пантотеновата киселина получава името си от гръцкия корен pantos, което означава „навсякъде“, тъй като се предлага в голямо разнообразие от храни. Въпреки това витамин В5 в храните се губи по време на обработката. Пресните меса, зеленчуци и цели необработени зърна имат повече витамин В5, отколкото рафинирана, консервирана и замразена храна. Най-добрите източници са пивоварната мая, царевицата, карфиолът, зелето, броколите, доматите, авокадото, бобовите растения, лещата, яйчните жълтъци, говеждото месо (особено органовите меса като черен дроб и бъбреци), пуешкото, патешкото, пилешкото, млякото, цеденият грах, фъстъците , соя, сладки картофи, слънчогледови семки, пълнозърнести хлябове и зърнени култури, омари, пшеничен зародиш и сьомга.

 

Хранителни добавки


Витамин В5 може да се намери в мултивитамини и витамини от комплекс В или да се продава отделно под наименованията пантотенова киселина и калциев пантотенат. Предлага се в различни форми, включително таблетки, софтгел и капсули. Може да закупите от аптека или магазина за хранителни добавки Фитнес и здраве на най-ниски цени онлайн от fitnessdobavki.bg

 

Приема на Vitamin B5 (Pantothenic acid)

За разлика от другите витамини, витамин В5 няма препоръчителен хранителен режим. Експертите препоръчват следните дневни приема на диетичен витамин B5:

Педиатрична дневна доза

  • Раждане на бебета - 6 месеца: 1,7 mg
  • Бебета 7 месеца - 1 година: 1,8 mg
  • Деца 1 - 3 години: 2 mg
  • Деца 4 - 8 години: 3 mg
  • Деца 9 - 13 години: 4 mg
  • Тийнейджъри 14 - 18 години: 5 mg

 

Дневна доза за възрастен

  • 19 години и повече: 5 mg
  • Бременни жени: 6 mg
  • Кърмещи жени: 7 mg

По-високи дози могат да се препоръчат от медицински специалист за лечение на специфични състояния.

 

Странични ефекти

Поради потенциала за странични ефекти и взаимодействия с медикаменти, трябва да приемате хранителни добавки само под наблюдението на лекар. Лекарите смятат витамин В5 за безопасен при дози, равни на дневния прием, и при умерено по-високи дози. Много високите дози могат да причинят диария и да увеличат риска от кървене.

  • Бременни и кърмещи жени не трябва да надвишават дневния адекватен прием, освен ако не е указано от техния лекар.
  • Витамин В5 трябва да се приема с вода, за предпочитане след хранене.

Приемът на някой от витамините от група В за дълъг период от време може да доведе до дисбаланс на други важни витамини от група В. Поради тази причина може да искате да приемате витамин от група B, който включва всички витамини от групата B.
 

 

Използвани източници:

[1]mountsinai.org

[2] healthline.com

Now Foods Vitamin B-5 (Pantothenic acid)

Защо да изберете Now Foods Vitamin B-5 (Pantothenic acid)Витамин В5 или пантотенова киселина е в..

32.00 лв.