Витамин Б1

Витамин Б1

Всичко за витамин Б1

Тиаминът или витамин Б1 е основно хранително вещество за организма. Това е първият витамин от група В, открит от учените, поради което се нарича номер 1. Подобно на останалите витамини от група В, той е водоразтворим и помага за превръщането на храната в енергия. Ето някои други ползи за здравето.

 

Какво е витамин В1 (Тиамин)?

Витамин b1 - тиаминВитамин Б1(тиамин) често се нарича "успокояващ духа" витамин, тъй като подпомага функционирането на нервната система и психологическите функции. Той се намират във висока концентрация главно в скелетните мускули, сърцето, черния дроб, бъбреците и мозъка. Играе важна роля в метаболизма. Участва в метаболизма на аминокиселините и въглехидратите като коензим за ензими. Може да се появи като свободен тиамин или в комбинация с фосфатен остатък като: моно-, ди- или трифосфат. Тиаминът се превръща в черния дроб в активната му форма - TPP (тиамин пирофосфат).

 

 Витамин B1 или тиамин дава възможност на тялото да използва въглехидратите като енергия. Той е от съществено значение за метаболизма на глюкозата и играе ключова роля в работата на нервите, мускулите и сърцето. Витамин В1 е водоразтворим витамин, както и всички витамини от B комплекс.[1]

 

Витамините се класифицират според материалите, в които се разтварят. Някои се разтварят във вода, а други се разтварят в мазнини. Водоразтворимите витамини се пренасят през кръвта. Каквото не използва тялото, се елиминира с урината.

 

Причини за дефицит на Витамин б1

Тиаминът, известен още като Vitamin В1, е един от осемте основни витамини от група В, които имат много важни функции в цялото тяло. Използва се от почти всички ваши клетки и отговаря за подпомагането на превръщането на храната в енергия. Тъй като човешкото тяло не е в състояние да произвежда витамин б1, той трябва да се достави чрез различни храни, богати на тиамин, като месо, ядки и пълнозърнести храни. Дефицитът на витамина е доста рядко срещан в развитите страни. Въпреки това, различни фактори могат да увеличат риска:

 

  • Зависимост от алкохол
  • Старост
  • ХИВ / СПИН
  • Диабет
  • Бариатрична хирургия
  • диализа
  • Употреба на диуретици с висока доза

 

8 признаци за Дефицит недостиг на Витамин б1

1. Липса на апетит

Един често срещан ранен симптом на недостиг на тиамин е загуба на апетит или анорексия. Учените смятат, че vitamin b1 играе важна роля за регулирането на ситостта. Той помага да се контролира „центърът за ситост”, разположен в хипоталамуса на мозъка. Когато възникне дефицит, нормалното действие на „центъра за ситост“ се променя, което кара тялото да се чувства сито или пълно, дори когато може да не е така. Това може да доведе до липса на апетит.

 

2. Умора

Умората може да настъпи постепенно или внезапно. Тя може да варира от леко намаляване на енергията до силно изтощение, вероятно в зависимост от тежестта на дефицита. Тъй като умората е толкова неясен симптом с множество възможни причини, тя може да бъде пренебрегвана като признак на дефицит на vitamin b1. Въпреки това, като се има предвид жизненоважната роля на тиамина при преобразуването на храната в гориво, не е изненада, че умората и липсата на енергия са често срещан симптом на дефицит.

 

3. Раздразнителност

Раздразнителността е усещането за възбуда и безсилие. Когато сте раздразнителни, често се разстройвате бързо. Раздразнителността може да бъде причинена от различни физически, психологически и медицински състояния. Раздразненото настроение се отбелязва като един от първите симптоми на недостиг на vitamin b1. Може да се появи в рамките на дни или седмици след дефицит. Раздразнителността е особено документирана в случаи на бебета с бери-бери, заболяване, причинено от дефицит на тиамин.

 

4. Намалени рефлекси

Дефицитът на тиамин може да повлияе на двигателните нерви. Ако не се лекува, увреждането на нервната ви система, причинено от недостиг на vitamin b1, може да причини промени във вашите рефлекси. Често се наблюдават намалени или липсващи рефлекси на коляното, глезена и трицепса и с напредване на дефицита може да повлияе на координацията и способността ви да ходите. Този симптом често е документиран при недиагностициран дефицит на тиамин при деца.

 

 

5. Усещане за изтръпване в ръцете и краката

Ненормално изтръпване, бодливост, парене или усещане за „щифтове и игли“ в горните и долните крайници е симптом, известен като парестезия. Периферните нерви, които достигат до ръцете и краката ви, разчитат силно на действието на тиамина. В случай на дефицит може да се появи увреждане на периферния нерв и парестезия. Всъщност пациентите са имали парестезия в началните фази на недостиг на B1.

 

6. Мускулна слабост

Генерализираната мускулна слабост не е рядкост и причината за нея често е трудна за определяне. Краткотрайна, временна мускулна слабост се случва на почти всички в даден момент. Въпреки това, постоянната, дългогодишна мускулна слабост без ясна причина или причина може да е признак на дефицит на тиамин. В множество случаи пациентите с дефицит на B1 са имали мускулна слабос. Освен това в тези случаи мускулната слабост значително се подобри след повторното добавяне на B-1.

 

7. Размито виждане

Дефицитът на тиамин може да бъде една от многото причини за замъглено зрение. Тежкият дефицит на Витамин B1 може да причини подуване на зрителния нерв, предизвиквайки оптична невропатия. Това може да доведе до замъгляване или дори загуба на зрение. Множество документирани случаи свързват замъглено зрение и загуба на зрение с тежък дефицит на тиамин. Освен това зрението на пациентите се подобри значително след добавяне на тиамин.

 

8. Гадене и повръщане

Въпреки че стомашно-чревните симптоми са по-рядко срещани при недостиг на тиамин, те все още могат да се появят. Не е точно разбрано защо храносмилателните симптоми могат да се проявят с дефицит на витамин B1, но документирани случаи на стомашно-чревни симптоми са разрешени след добавяне на витамина. Повръщането може да се наблюдава по-често при кърмачета с дефицит, тъй като е установено, че е често срещан симптом при кърмачета, които консумират дефицитна от тиамин формула на базата на соя.

Now Foods Vitamin B-1 (Thiamine)

Защо да изберете Now Foods Vitamin B-1 (Thiamine)Тиамин участва в метаболизма на въглехидратите,..

20.00 лв. 17.60 лв. Без данък 17.60 лв.


Ползи за здравето

 

Тиаминът поддържа имунитета

Витамин В1 се нарича " антистресов " витамин, защото укрепва имунната система и подобрява способността на организма да се справя със стресови ситуации.

 

Тиаминът защитава мозъка

Витамин В1 помага за образуването на миелиновата обвивка, която предпазва нервите от увреждане при плъхове с дефицит на тиамин. Доказано е, че ниските нива на тиамин са свързани с дисфункция на пируват дехидрогеназата при пациенти с атаксия - неврологично заболяване, характеризиращо се с нарушена координация на движенията на тялото. Дългосрочното лечение с тиамин показва значително подобрение в здравето на пациентите. Високите дози тиамин намаляват умората при пациенти след инсулт.

Проучванията показват, че тиамин-зависимите ензими имат намалена активност при хора с болестта на Алцхаймер

Терапията с витамин В1 защитава нервната система и има благоприятен ефект при невродегенеративни заболявания като болестта на Паркинсон, болестта на Алцхаймер, енцефалопатията на Вернике или болестта на Хънтингтън.

 

Тиаминът поддържа здравето на сърдечно-съдовата система

Тиаминът е ефективен в борбата със сърдечните заболявания. Той подпомага работата на сърцето и помага при лечението на неуспех

 

Тиаминът може да предотврати диабета

Хората с диабет тип 1 или тип 2 имат ниски нива на тиамин. Проучванията показват, че увеличаването на приема на витамин В1 намалява тежестта на симптомите, свързани с ранния диабет. Тиаминът може да намали риска от катаракта. Витамин В1, в комбинация с други микроелементи, може да намали риска от катаракта. Изследванията показват, че хората, които консумират голямо количество протеини заедно с витамини А, В1, В2 и В3 в диетата си, са по-малко склонни да страдат от катаракта. 

 


Тиаминът помага на храносмилането

Тиаминът помага за превръщането на въглехидратите, които получаваме от храната, в използваема енергия за нашето тяло. Тиаминът е необходим при ензимни реакции, включващи пируват дехидрогеназа, която позволява разграждането на захарта. Витамин В1 е необходим и за функционирането на храносмилателната система . Той помага за регулиране на производството на солна киселина, която е от съществено значение за правилното и пълноценно храносмилане и е от съществено значение за пълноценното усвояване на храната и усвояването на хранителните вещества.