Левцин (Леуцин)

Левцин (Леуцин)

Какво е Левцин (Леуцин)

 

Левцинът е една от трите аминокиселини с разклонена верига и понякога наричана "основна" аминокиселина поради най-популярната полза от BCAA (изграждане на мускулите), дължаща се най-вече на левцина.[1] Левцинът е активатор на протеина, известен като mTOR, който след това индуцира синтеза на мускулен протеин чрез S6K; другите двe BCAA също могат да активират mTOR, но при това са много по-слаби от левцина (и като такъв 5g левцин ще бъде по-ефективен от 5g смесени BCAA).[1.0]


 

Левцин за мускулна маса

 

  Левцин е есенциална /незаменима/ аминокиселина, която  несъмнено е една от най-полезните добавки в спортен контекст и по-специално във фитнеса и културизма, защото ефектът на левцина е научно доказан, и ясно допринася за спортните постижения. Левцинът е не само полезен за организма за изграждане на мускулни влакна, но също така има силна роля в анаболизма. Тоест, повишава способността на организма да изгражда мускули. Счита се, че leucine е най-анаболната аминокиселина и е основната в BCAA аминокиселини. Леуцин най-често се среща в тази комбинация в трите аминокиселини с разклонена верига – Леуцин , Изолевцин и валин, но маже да я намерите, като самостоятелна хранителна добавка под формата на прах или таблетки. Леуцин е единственият източник на HMB  и стимулатор на на mTOR.[1.1]

 

Левцин Leucine-за покачване на мускулна маса

Как  Левцин (Леуцин) и BCAA действат

 

BCAA левцинът влияе директно върху анаболизма на скелетните мускули чрез активиране на механистична мишена на сигнализиране на рапамицин комплекс 1 (mTORC1) 8 ( 2 ). Активирането на този сигнален път води до увеличаване на синтеза на протеини . Обикновено индивидите са катаболни, когато са в постабсорптивно състояние и по този начин са в отрицателен нетен протеинов баланс (т.е. разграждането на протеина надвишава протеиновия синтез). Анаболен стимул като BCAA може да измести баланса на протеина от катаболизма към анаболизма, който е главно резултат от протеиновия синтез, надвишаващ разграждането на протеина.

След приема на протеин, BCAA или изолиран левцин, аминокиселината левцин достига до клетката и се премества в лизозомата. Влизането на левцин в лизозома задейства механизма на чувствителност на аминокиселини, за който се смята, че е отговорен за инициирането на протеиновия синтез.

 

На първо място това е основна аминокиселина, която следователно трябва да се консумира в достатъчно количество в общия хранителен план на спортуващия. Но тя е супер ефективна, когато се използва при силови тренировки. В действителност, тъй като левцинът може да се използва за осигуряване на енергия на мускулите, той помага на трениращия да извлече най-доброто от себе се. Той е много полезен, за да не отслабват вускулите по време на диета. Благодарение на същото това действие, левцинът дава възможност да се защитят мускулните влакна от разграждането, тъй като тялото ще използва предимно левцина, циркулиращ в кръвта, а не аминокиселините в резултат на разграждането на мускулите на организма. Ето защо това е много полезно и ефективно по време на тренировъчни сесии, но и по време на нискокалорични диети .

 

В допълнение, тъй като левцинът увеличава анаболизма, той е идеална добавка за подобряване на способностите на организма да създава мускули и следователно да се възстановява. По този начин, достатъчният прием на левцин позволява по-добър синтез на протеини и улеснява изграждането на мускулна маса.

 

Кога се използва левцин?

 

В крайна сметка левцинът е доста универсална добавка, тъй като може да се използва колкото за анаболните му свойства - за подпомагане на изграждането на мускули така и антикатаболично за предотвратяване на загуба на мускули. Следователно той ще се използва преди, по време и след физическо натоварване за подобряване на анаболизма и за осигуряване на енергия на мускулите по време на тренировка.

 

След тренировка левцинът може да се използва самостоятелно в шейкър, съдържащ суроватка, за да се подобри анаболния ефект, който той ще провокира чрез комбиниране с аминокиселините му. Но преди и по време на тренировката вероятно ще е по-добре да използвате добавка BCAA, която вече съдържа левцин, както и изолевцин и валин. Тези две аминокиселини са показали, че поддържат ефекта на левцина и следователно предизвикват по-мощен ефект от самостоятелен прием на левцин.

 

По същия начин, левцинът може да се използва извън тренировки за ограничаване на загубата на мускули, но е по-ефективно да се консумират BCAA, а не само левцин. Синергията на аминокиселините ще защити мускулите през периоди, когато те биха могли да се разграждат. Такъв е случаят в периоди, когато диетата на спортиста е намалена с калории, за да губи мазнини.

 


Каква е дозировка за левцин?

 

Левцинът трябва да се използва в определена доза, за да бъде достатъчно ефективен. Често говорим за количеството 10 грама при нормална тренировка, но при по-тежки силови тренировки е добре да се приема 10тр. преди и 10 гр. след. За предпочитане е  използването на BCAA, за да се възползвате от синергията между левцин и двете други аминокиселини, които са валин и изолевцин. Ако приемате шейк със суроватъчен протеин след тренировка е достатъчно да добавите само 5гр  левцин за да повишите ефективността.

 

Противопоказания за левцин


Няма странични ефекти или противопоказания от прием на левцин. Това е аминокиселина, която се намира в ежедневната храна и която се усвоява много добре от организма. Известно време някои учени смятали, че употребата на левцин може да създаде дисбаланс в организма, но тъй като и след различни проучвания този дисбаланс никога не е доказан и следователно използването на левцин остава абсолютно безопасно.

 

[1] examine.com

[2] https://fitnessdobavki.bg/aminokiselini-bcaa

Amix L-Leucine Pure 1000 mg 120 Caps

Защо да изберете Amix L-Leucine Pure 1000 mg 120 CapsТази аминокиселина играе ключова роля, тъй ..

28.00 лв. 21.00 лв.

SFD L-leucine

SFD L-leucine е продукт на основата на аминокиселината l-левцин, която е ключова за покачване на мус..

54.00 лв. 44.00 лв.